Schooluniformen

Stichting Karamba voorziet kinderen van schoenen, schooluniformen en schooltassen, zodat zij naar school kunnen.

Gambia behoort tot één van de armste landen ter wereld. Het is daar niet vanzelfsprekend dat ieder kind naar school gaat. Kinderen kunnen vanaf de leeftijd van drie jaar naar school.  Naast het benodigde studiemateriaal en de betaling van schoolkosten, moeten de kinderen een schooluniform dragen. Onze stichting voorziet hier in voor een school in het plaatsje Toniataba. Het oorspronkelijk kleine schooltje is inmiddels flink gegroeid. Eindelijk kunnen veel kinderen uit de regio naar school, omdat zij nu een schooluniform hebben.

Ondersteuning van jonge kinderen
Het onderwijssysteem in Gambia bestaat uit verschillende lagen. Kinderen vanaf 3 jaar kunnen onderwijs op de nursery school volgen. Deze nursery school geeft les aan kinderen tot en met 7 á 8 jaar, vergelijkbaar met de Nederlandse onderbouw. Daarop volgt de primary school, de secundairy school en vervolgens beroepsonderwijs. Stichting Karamba richt zich met name op de nursery en de primary school omdat deze vorm van onderwijs helaas niet of zeer beperkt wordt gesubsidieerd door de overheid.

Resultaten
Stichting Karamba ondersteunt de leerlingen van de Toniataba Lower Basic School. Elk kind dat naar school gaat, krijgt van de stichting een schooluniform, schoenen en een schooltas. Daarnaast krijgt het kind elke schooldag een gezonde maaltijd op school.  Inmiddels zijn al ruim 300 leerlingen van een schooluniform voorzien. Vrijwel alle kinderen uit de regio van Toniataba gaan nu naar school.

Poseren met schooluniformen en tassen

Werkgelegenheid
Een positieve bijkomstigheid is dat de schooluniformen worden gemaakt door vrouwen uit het dorp. Zo realiseren we ook werkgelegenheid in het dorp Toniataba. Daarnaast zit hier iets anders moois achter: de schooluniformen en-materialen schaffen we aan van de opbrengst van gepimpte tassen. Kale vilten en jute tassen voorzien we van mooie, kleurrijke stof om ze vervolgens te verkopen. Dit doen we zowel in de kringloopwinkel van Soma, als vanuit kringloopwinkel De Zaak van Ermelo in Nederland. Inmiddels hebben we al 700 tassen gepimpt en verkocht!

Zo worden de tassen gemaakt